marți, 15 septembrie 2015

Puterea aprecierii, sau despre tiparele subconstientului



Ieri am fost la banca sa imi platesc rata. In timp ce functionara de la ghiseu facea formalitatile de incasare si imi lua banii, am privit-o.
Era o doamna usor trecuta de cincizeci de ani, aranjata discret, nu ostentativ. O vazusem la un moment dat cand s-a ridicat de pe scaun, in timp ce inca asteptam sa imi vina randul si mi-a atras privirea silueta ei zvelta, pe care nu o remarcasem niciodata cat timp statea asezata pe scaun. O vad in fiecare luna, dar niciodata nu mi-am imaginat ca are o tinuta atat de zvelta.
Ma uitam acum la ea cu si mai mare atentie si am vazut in spatele ochelarilor niste gene lungi si intoarse. Erau date cu rimel, nu pareau a fi false, dar chiar si daca ar fi fost asa, imi placea ideea ca are grija de felul in care arata.
I-am facut un compliment, i-am spus ca are gene frumoase. Nu stia cum sa reactioneze, cred ca am luat-o pe nepregatite. ‘’Ne straduim si noi doamna’’, zise ea in timp ce mi-a aruncat o privire prin care sa se asigure ca suntem apropiate de aceeasi varsta, prin urmare o pot intelege, ‘’ Ne straduim, dar nu ne mai iese’’.
-       Ba ne iese, si inca foarte bine, am incurajat-o eu.
‘’Nu prea ne mai iese, doamna’’, a repetat ea, in timp ce a scos un oftat odata cu aerul pe care il expira.
-       Ba da, inca ne iese, e bine sa avem grija de noi.
A dat usor din cap, politicos. O urmaream cum evita sa ma priveasca, in timp ce continua sa isi faca treaba. I-am zambit incurajator, dorind sa ii transmit ca nu are niciun motiv sa se sima stanjenita atunci cand e privita, atunci cand cineva ii face un compliment, atunci cand e admirata.
De cate ori ne-am zis ca nu se face asta, m-am intrebat in gand. De cate ori ne-am zis ca e o obraznicie sa primesti cu usurinta un compliment. ‘’O adevarata doamna primeste cu modestie cuvintele de lauda la adresa ei’’.
Politicos mi-a inmanat toate hartiile, dar pe fata ei se citea parca altceva. Era o urma de incantare si o altfel de stralucire. Am remarcat cu placere ca ceva in ea se miscase. O femeie infloreste atunci cand e admirata.  
-       O zi buna!, i-am urat, in timp ce ma ridicam de pe scaun.
Mi-a intors politicoasa urarea, insa in ochii ei am vazut ca incepuse deja sa fie buna.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu